Pieni karhu -seurantatutkimus

Haemme syksyllä 2024 aloittavia yleisopetuksen 1. luokan opettajia ja oppilaita syyskuussa 2024 alkavaan Pieni karhu –tutkimukseen, jossa tutkitaan oppimisen ja hyvinvoinnin välisiä kehityksellisiä yhteyksiä.

  • Miten koulupolun alussa havaitut oppimisvaikeuksien riskit ennakoivat myöhempiä oppimisvaikeuksia ja hyvinvointia?

  • Mitkä tekijät suojaavat koululaista epäsuotuisalta kehityskululta?

  • Miten koululaisen kehityksessä tapahtuvat muutokset ja ympäristö muokkaavat oppimisen ja hyvinvoinnin välistä kehityskulkua?’

Lyhyesti tutkimuksesta

Pieni karhu -seurantatutkimuksessa tarkastellaan oppilaisiin ja heidän ympäristöönsä liittyviä tekijöitä, jotka heikentävät tai vahvistavat oppimista ja hyvinvointia. Oppilaita seurataan viisi vuotta. Ensimmäisen lukuvuoden aikana tutkimukseen liittyviä aineistonkeruita on oppilaille kolme, joista osa tehdään luokassa ryhmätutkimuksena- ja osa yksilötutkimuksena lapsen kanssa. Tutkimusavustajat tulevat kouluille keräämään aineiston. Seurantaryhmään valitaan noin 5 oppilasta per luokka. Jatkossa seurantaryhmän oppilaat osallistuvat tutkimukseen 2-3 kertaa vuodessa. Opettajalla on huoltajien suostumuksella mahdollisuus saada tietoa oppilaiden oppimisesta.

Jos opetat ensimmäistä luokkaa syksyllä 2024, voit ilmoittautua jättämällä yhteystietosi viimeistään perjantaina 23.8.2024. Otamme ilmoittautuneisiin yhteyttä syyskuussa ja kysymme suostumusta osallistua tutkimukseen. Kaikki halukkaat saavat osallistua tutkimukseen.

Lisätietoja

Lisätietoa saat tutkimuksen esitteestä ja tutkimuksesta tehdyssä lehtijutussa (Keskisuomalainen 1.10.2023).

Jos haluat lisätietoa tutkimuksesta, ota yhteyttä tutkimuskoordinaattori Anna Rytivaaraan aryti (ät) jyu.fi p. 050 408 6420.